Bajnokok árnyékában: Webber és Massa [1.rész]

A cikk olvasási ideje kb. 10 perc

Az utolsó Abu-Dzabi nagydíj után már teljesen világossá vált, hogy csak két pilóta lesz harcban a végső címért: Sebastian Vettel és Fernando Alonso. Ebben a cikkben mégsem ők lesznek rivaldafényben, hanem csapattársaik: Mark Webber és Felipe Massa. Elmerülünk abban az utóbbi majdnem három évben, amikor is ők ketten, két klasszisnak a csapattársai voltak. Visszatekintő eszmefuttatásból kiderül, hogy ki tudta jobban segíteni csapatát és csapattársát a világbajnoki címért folyó versenyben.

Írásom első részében a két pilóta 2010-es szezontól számító teljesítménye lesz górcső alá véve, azon belül is a hockenheimi nagydíj történései és annak utózöngéi lesznek kivesézve. Kezdésnek először egy kis történelem, hogy tisztába legyünk írásom két főszereplőjével és azzal, hogy mit tettek le addig az asztalra a Forma 1-ben.

Massa mostani teljesítményét elnézve sokan hajlandóak megfeledkezni arról a tényről, hogy a brazil az előző évtizedben nem arról volt híres, hogy a középmezőnyben vergődik. Ő a Ferrari pártfogoltja volt mindig. 2002-től 2005-ig a Sauberben bontogatta a szárnyait, de egy évet (2003-at) kihagyott, és akkor a Ferrari tesztpilótája volt. A jól „kiiskolázott” Felipe 2006-ban megkapta a lehetőséget a Scuderia-nál. Ő élt is a lehetőséggel és bár nem volt mindig kiegyensúlyozott a teljesítménye és vétet gyermeteg hibákat, kitűnő szárnysegéde volt a visszavonuló német legendának: Michael Schumachernek. Ezután 2007-ben és 2008-ban immár érett versenyzőként nagyobb teret kapott a finn Kimi Raikkonen mellett. 2007-ben bár a végjátékban nem volt harcban a világbajnoki címért, azért neki is érdemei voltak abban, hogy a finn abban az évben világbajnok legyen. Aztán 2008-ban annyira közel került a világbajnoki címhez, hogy már szinte karjában tartotta, amikor is kiesett belőle. Interlagosban drámai körülmények között bukta el a bajnokságot Lewis Hamilton-nal szemben, aki ha a szezont nézzük jobban megérdemelte a VB címet.

Aztán jött ugye a balszerencsés 2009-es év, ami sorsfordító volt nem csak Massának, hanem írásom másik főszereplőjének is. A nagy szabályváltoztatások miatt abban az évben Massa, de főleg a Ferrari nem találta a megfelelő utat az idényben, és csak szenvedtek. Amikor végre kezdet világosodni az alagút végén, akkor megtörtént a szörnyűség. Barrichello versenyautójáról leszakadó rugó fejbe találta honfitársát, aki csak a precíz orvosi beavatkozásnak köszönhette az életét. Ez azt jelentette Felipe számára, hogy neki befejeződött a világbajnokság 2009-es évben, de sérülése után 2010-es idénnyitón már újra a volán mögött ült a Ferrari színeiben, immár a kétszeres világbajnok Fernando Alonso csapattársaként. Szóval Massa 2009-es éve elég szerencsétlen volt, ezzel szemben az ausztrálnak a 2009-es év pont a felemelkedést hozta el.

Mark Webber-re igaz a mondás: mindig rosszkor volt rossz helyen. A nem túl izmos Minardiban kezdte pályafutását 2002-ben, de ott első versenyén már két pontot szerzet. Igaz, hogy ezek voltak idénybeli első és utolsó pontjai, de egy Minardival ez is nagy teljesítmény volt. Az ausztrálra felfigyeltek és a következő évben már a Jaguar színeiben versenyezhetett. Viszont az angol csapat sem volt túl izmos ahhoz, hogy érdemi eredményeket elérjen. Ezután 2005-ben végre egy komolyabb csapathoz igazolt: a Williams BMW-hez. Pechjére a csapat épp leszállóágban volt, a BMW folyamatosan kihátrált a grovei csapattól és ez meglátszott a csapat eredményein is. 2006-ban az új motorszállítóval a Cosworth-al csak tovább folyt a vergődés, így nem csoda, hogy Webber áttette székhelyét Milton Keynes-be.

Ám, a Red Bull 2009-ig csak középcsapatként „tündökölt”, így itt sem ért el nagy sikereket. Ám, eljött a sokat emlegetett sorsfordító 2009-es év. A szabályváltoztatásokhoz jól idomult a Red Bull és végre egy olyan autót kapott, ami képes volt futamokat nyerni. Webber meg is szerezte élete első futamgyőzelmét a Nürburgringen. Webber-nek végre elkezdett felfele ívelni a karrierje, de ugyanebben az évben megkapta csapattársnak, egy bizonyos Sebastian Vettelt, akinél erősebb csapattársat, nehezen találhatott volna, így érkezünk el a 2010-es szezonkezdethez.

2010-ben alakult ki a Massa-Alonso pilótapáros, ami tudjuk, hogy még jövőre is így marad. Webber és Vettel még 2009-ben lettek csapattársak és még legalább egy évig azok is maradnak. Nos, ezeknek a párosításoknak voltak pikantériái, főleg az előbbinél. Massa és Alonso komolyan rivalizáltak azóta, hogy a brazil az ágaskodó paripás csapathoz került. Ment az adok-kapok 2007-ben: Barcelonaban Massa terelte ki a rajt után Alonso McLaren-jét, majd a spanyol a Nürburgring-en visszavágott, amikor az utolsó körökben, kemény csatában elvette a Ferraristól a győzelmet. 2008-ban Alonso gyengébb autóba került így nem volt riválisa a brazilnak, de közvetetten „részese” volt annak, hogy Massa nem nyerte meg abban az évben a bajnoki címet. A Szingapúri Renault mutyizásra gondolok, amikor az ifjú Piquet parancsszóra falba csapta versenyautóját, hogy bejöjjön a Safety Car és Alonso így előnyhöz jusson. Massa, aki az élen állt, váratlanul taktikát kellett változtatnia és mikor jöhetne egy versenyt elrontó boxkiállás, mint ilyenkor? Most ki mennyire volt sáros ebben a történetben abba ne menjünk bele. Egy évre rá kiderült a turpisság, de nem csak a franciák felelősek a történetkért, hanem az olaszok is, akik elszúrták a boxkiállást. Szóval e két embernek a kapcsolata nem volt felhőtlen, de úgy tűnt a nyilatkozatokból, hogy elsimították az ellentéteket, ez pedig elengedhetetlen volt, hogy a Ferrari sikeres legyen 2010-ben.

A másik párosnak is volt már csapattársi viszony előtti priusza. Vettel feltörekvő tehetség volt, akit a Red Bull pátyolgatott a fiókcsapatnál, míg az ausztrál sok csapatot megjárt, régi motoros volt a Forma 1-ben. Egyetlen egy kirívó esett volt köztük addig: a 2007-es igencsak eseménydús Japán nagydíj. Ahol a zuhogó esőben, az akkori Torro Rosso-s Vettel a Safety car mögött haladva kiütötte, az előtte második helyen haladó Webbert. Ezen kívül bár nem volt kirívó esett, de sejteni lehetett, hogy a két pilóta, ha igazán nagy lesz a tét, egyik sem fog kesztyűs kézzel bánni a másikkal.

Ilyen előzmények után jöhetett a 2010-es szezon. Ebben az idényben úgy tűnt mindketten egyenlő eséllyel indulnak, de ez a szezon felénél kiderült, hogy csak egyikkőjüknél volt meg. Erről kicsit később. A Ferrari repülőrajtot vett. Bahreinben kettősgyőzelem, majd Ausztráliában Felipe ismét dobogós. Úgy tűnik, hogy a brazil hamvaiból feltámadt. Ám, a helyzet hamarosan 180 fokos fordulatot vesz. Míg a Ferrari teljesítménye elkezd hanyatlani, addig a Red Bullok szárnyakat kapnak. Főleg az Ausztrál, aki második lesz Malájziában, majd futamot tud nyerni Barcelonában, Monacoban és Silverstone-ban is, és szinte rendre elverte német csapattársát, akit olykor az ág is meg a csapattársa is húzott.

Az előzetes találgatásokkal ellentétben eddig nem a Massa-Alonso páros volt a parázsabb, hanem a Red Bull duó. Ez a török nagydíjon csúcsosodott ki, amikor Vettel, az élen haladó csapattársán akarta átverekedni magát, de összeütköztek és a német kiesett, míg az ausztrál a dobogó harmadik fokára bekecmergett. Hogy ki volt annál az esetnél a hibás, arról a vélemények megoszlanak. Többen Webbert találták hibásnak, de én inkább úgy láttam, hogy Sebastian húzta rá korán az autót, mindenesetre ez nem tett jót kettőjük kapcsolatának, amit a későbbiekben látszólag rendeztek, de érezhető volt mindig, hogy ők sose lesznek a legjobb barátok. Visszatérve az eddigiekre: míg Webber szárnyalt, addig Massa ellentétes utat járt be. Még a dobogóra se lépett fel, Alonso pedig rendszerint elverte, és akkor eljött a szezon egyik hírhedt momentuma…

2010 július 25.-e, a  hockenheimi nagydíj, amikor is egy kulcsmomentum történt, ami rányomta a bélyegét a 2010-es szezonra. Felipe Massa, balesete utáni visszatérésekor először állt nyerésre. Mögötte csapattársa jött, akinek nem sikerült átverekednie magát a brazilon. Ekkor jött Felipe-nek a hírhedt rádióüzenet: „Fernando is faster than you”. Ez a mondat szállóigévé vált, Massa meg kénytelen volt elengednie csapattársát, aki meg is nyerte a futamot. Ez egy meghatározó eset volt a szezonban, Massa hasonló lelki törést szenvedhetett, mint a 2008-as brazil nagydíjon, amikor már félig a világbajnoki serleget szorongathatta. A Ferrari felidézte a hírhedt 2002-es Nürburgringi esetet, amikor is szintén egy brazilnak, nevezetesen Rubens Barichello-nak kellett, Michael Schumachert elengednie.

Ez akkor hatalmas botrányt kavart. Viszont, most hagyj legyek kicsit az ördög ügyvédje. A két helyzet között óriási különbség volt: akkor ez egy teljesen értelmetlen lépés volt a Ferraritól, hiszen Schumacher toronymagasan vezette a világbajnokságot, 2010-ben viszont Alonso talán utolsó esélye volt arra, hogy felzárkózzon és a világbajnoki címben reménykedjen. A Ferrari pedig vezéráldozatot hozott. Amit csinált az olasz istálló az valóban nem volt se etikus, se szimpatikus, de ha az ő szemszögüket nézzük, akkor szükségszerű volt. Sajnos szegény Felipe itta meg ennek a levét, de azért mielőtt túl sok könnyet hullatnánk érte, nézzünk csak meg, pár tényt. Ha pariban lett volna Alonsoval, akkor nem kérik meg ilyenre. Massa 31 ponttal volt lemaradva csapattársától a német nagydíj előtt, ami igaz nem nagy hátrány, de akkor a Ferrari úgy döntött, hogy mindent egy lapra tesz fel: Alonso-ra. A későbbiekben pedig kiderült, hogy ez majdnem bejött.

Az eset után felkorbácsolódtak az indulatok. Mindenki mindent követelt és Alonso „plusz 7 pontját” mindenki igazságtalannak tartotta. Rendben, tény és való, hogy Massa átadta a győzelmet Alonso-nak, ami miatt sokan jogosan felháborodtak, de most vegyük ezt a hét pontot. Adtak hét pontot ajándékba Alonso-nak, de nem egy Sauber-es (elvileg az lenne a Ferrari fiókcsapata) adta át a győzelmet, hanem csapaton belül segítettek neki. Csapattársak normális esetben segítik egymást, még akkor is, ha le szeretnék győzni egymást, de azt megpróbálják nem úgy tenni, hogy egy másik csapat nevessen a végén. De itt van egy másik tény: nézzük már meg, hogy Webber mennyiszer rabolt pontot a 2010-es szezonban a spanyoltól, és hogy Massa hányszor nyirbálta meg Vettel pontszámait.

Az egész szezonban 48 pontot vett el Webber, amikor Alonso előtt végzett, és nem számoltam bele azokat a versenyeket, mikor utóbbi nem ért célba, vagy olyan helyen ért be, hogy nem szerzet volna még akkor se pontot, ha Webber kiesett volna előle. Ezzel szemben Massa 12 pontot vett el Vetteltől összesen, még ha hozzáadjuk ezt a hetet is, akkor is csak a töredéke, amit Webber elhappolt a spanyoltól. Ám, azt is vegyük figyelembe, hogy az ausztrál az utolsó versenyig harcban volt a VB címért, míg a dél-amerikai nem, szóval Vetteltől is vett el fontos pontokat, de náluk még ebben az évben ez is belefért, viszont a Ferrari nem volt olyan erős, hogy két pilótával legyen versenyben a világbajnoki címért. Mocskos dolgok ezek a tények. Azok akik csak akkor nyugodtak volna bele Alonso esetleges VB címébe, ha a spanyol több, mint 7 ponttal nyer a végén, megnyugodhattak, mert az élet, mondhatni igazságot szolgáltatott. Vettel végül elhalászta két vetélytársa elől a VB címet, és a 2010-es év bajnoka lett.

Itt véget is ér az első rész. A következő részben a 2010-es végjátékról, arról hogy mi vezetett ahhoz, hogy Webber elbukja a 2010-es évet, és tovább vizslatjuk Massa gödörbe kerülését.

GD Star Rating
loading...
Bajnokok árnyékában: Webber és Massa [1.rész], 5.0 out of 5 based on 1 rating

Vélemény?

About BLaci

Check Also

Leégés a nagydíjon

Amióta az eszemet tudom, mindig is nagy rajongója voltam a Forma-1-nek. Rengeteg poszterem, könyvem és …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..