BioShock Infinite TESZT

A cikk olvasási ideje kb. 9 perc

2007-ben teljesen új névként robbant be a játékiparba a BioShock. Egy egészen magával ragadó horrorisztikus játékvilágot teremtett meg ez a név Rapture víz alatti városának megalkotásával. A sikernek köszönhetően folytatás követte a játékot. Idén tavasszal pedig már három részesre bővült a BioShock. Az előző részekben megismert Rapture világával felhagyva egy teljesen új alapokra helyezett játékkal találkozhatunk a BioShock Infinite elindításakor.

bioshock_infinite

A bevezetőből sokan azt gondolhatják, hogy nem érdemes foglalkozni ezzel a játékkal, mert ez már nem is BioShock. De én rögtön le is szögezném, hogy ez az igazi BioShock az összes közül. A sorozat ebben a részben teljesedik ki igazán. Jelentős a változás az előző részekhez képest, de bizonyos dolgokat megtartott a játék és így megmaradt a BioShock-os stílus, sőt mondhatni teljesen kiforrott, kifinomult.

Érdemes a BioShock világáról és történetéről szót ejteni, hogy kiderüljön, miért is a legjobb BioShock epizód a harmadik rész. A történet szerint Booker DeWitt bőrébe bújva kalandozunk a Columbia nevű felhők közti világában. 1912-ben találhatjuk magunkat, bár inkább a 30-as évek náci, idealista világára emlékeztet Columbia elvarázsolt világa. Ezt a felhők közti várost röviden így lehetne jellemezni: Columbiában semmi sem az, aminek látszik. Egy tökéletes, hibáktól mentes, varázslatos világba csöppenünk rögtön a játék elején, de hamar kiderül, hogy ez csak látszat, hiszen háború dúl. Erős az elnyomás, diktatúraszerű berendezkedés uralkodik Columbián egy próféta, Comstock által. De mindez nem lenne döbbenetes, ha nem BioShock-os stílus szerint lenne megvalósítva a játékban. Óriás plakátok mindenhol, az ideológiát bemutatva. Továbbá kinetoscopokat is találhatunk, melyekben rövid filmeket tekinthetünk meg szintén a próféta által terjesztett ideológiáról. De az ellentmondásos világ érzetét tovább növeli, hogy az utcákon járva kellemes zenéket hallhatunk üzletekből kiszűrődni, beszélgető embereket láthatunk és hallhatunk a napsütésben, és még további üdítő dolgokat. Egyszóval Rapture komor világa után egy „mennyországba” kerülünk, ami mégsem az. A Rapture féle horrorisztikus, különös nyomasztó hangulat itt is megvan, de felszín alatt. A felszínen egy idealizált, amerikai álomvilág van. Így válik egy lenyűgöző, magával ragadó világgá Columbia felhők közti városa, és így teljesedik ki a BioShock név által megteremtett sajátos játékstílus.

Bioshock-Infinite

A történet szerint, ahogy már említettem Booker DeWitt bőrében vagyunk, akinek feladata, hogy egy Elizabeth nevű lányt megtaláljon Columbiában és kivigyen onnan, azért, hogy a számunkra ismeretlen adósságát semmisnek véljék munkaadói. Szinte rögtön a játék elején megtaláljuk Elizabeth-et, és onnantól kezdve ketten kalandozunk Columbiában. Booker és Elizabeth története lesz végig ez a játék, nem csupán csak Bookeré. Az előzőekben felvázolt világ mindvégig csak háttérként szolgál az ő történetük kibontakozásához és megértéséhez. De ahhoz, hogy ez a történet igazán remek legyen, fontos a kapcsolat Columbia idealista világával. A történet egészen káprázatos, különösen Elizabeth ebben a történetben. Az ő titokzatos, különös élete Bookerével együtt varázsolja igazán titokzatossá a sztorit és Columbia világát. Elizabeth egészen magával ragadó karakter, bámulatos, ahogy meghall egy dalt az utcán és táncra perdül, stb. Igazi élet lakozik benne, szemben Columbia elnyomás alatt élő embereivel.

1364827403Bioshock Infinite Elizabeth

Elizabeth karakterével kapcsolatban érdemes megemlíteni azt a munkát, ami az ő személyisége mögött áll. Bámulatos szereplő ő a játékban. Ezt a száját elhagyó szavak, mondatok bizonyítják. Ebben nem kis munka van. Továbbá karakterének kinézete sem piskóta. Kifinomult részletességgel van kidolgozva ruhája, mozdulatai, arckifejezései és minden apróság, hogy olyanná váljon, amilyen ő. Na és persze, mint AI is megállja a helyét a játékban, hiszen egy társként van mellettünk, aki nem csinál fura mozdulatokat, nem maradozik le. Sőt segít is nekünk a küldetések során, életerőt, fegyvert, Salt-ot ad vészhelyzetekben és ráadásul nem is kell őt erre kérnünk, teszi a dolgát magától. De akár még lakatokat is feltör nekünk.

bioshock_infinite_elizabeth_looking_totally_pissed_off

Tehát Columbia világa és a benne játszódó történet elképesztő, szinte leírhatatlan szavakkal. Igazán akkor érti meg az ember, ha leül játszani ezzel a játékkal. Ráadásul a játékmenet is tökéletesre sikerült, sosem unatkozunk, mindig történik valami. Nincs a szánkba rágva, hogy hova kell tovább menni, de ettől még nem válik lassúvá, unalmassá, nehézzé a játék. Sőt érdekesebb lesz, hogy magunk fedezhetünk fel félreeső épületeket, szobákat, plusz életerőért, pajzsért, stb.-ért. Tehát nem lesz teljesen lineáris a játékmenet, de azért azt sem mondanám, hogy egy Open World világban találjuk magunkat.

bioshock-infinite-coins

Ha már eddig beszéltem a BioShock-os világról, akkor a megmaradt játékelemekről is beszélni kell. A képességek melyeket megszerezhetünk a játék során megmaradtak, sőt újak is felsorakoznak. Ezeket ugyanúgy szerezhetjük meg, mint eddig. A képességek, vagy más néven a Vigorok két féle módon használhatóak fel, ha a tüzelési gombot hosszabban nyomjuk le, akkor erősebb támadást is hajthatunk végre. A Vendige nevezetű masinák is megtalálhatóak a játékban, melyekből a szokásos dolgokat most is megvásárolhatjuk: életerő, lőszer, képességek, salt. De akár fejleszthetjük a fegyvereinket, képességeinket a Vendige által. Viszonylag sok fegyver közül választhatunk a játék során. Nagy része szintén ismert lesz. Most is kutakodnunk kell a pénzérmék után, ételért, italért. Természetesen hangrögzítőket is találhatunk, amelyekből fogjuk csak igazán megérteni Columbia világát. Viszont az újdonság a párhuzamos dimenzió alkalmazása a játékban, melynek segítségével fontos tárgyakhoz juthatunk (pl. fedezék) hozzá egy-egy tűzharc során. Természetesen ezt is Elizabeth nyitja meg számunkra.

bioshock-infinite

A lények melyek ellen harcolnunk kell kicsit másak, mint ez előző részekben, már nincs Big Daddy vagy Little Syster. De helyettük vannak hasonló lények, pl. Handyman. Természetesen itt is a közelharc lesz a fontos, mint az előző részekben. De néha van lehetőség mesterlövész puskával való lövöldözésre is. Már említettem azt is, hogy Elizabeth hogyan segít a harcok során. De érdemes még említeni azt a sín pályát, a Skyline-t, ami Columbiában végig húzódik. Erre felkapaszkodva nem csak utazhatunk, hanem a harcok során is segítséget nyújthat. Elmenekülhetünk, támadást indíthatunk.

bioshock_infinite

Columbia világa hasonlóan Rapture világához nem mindennapi zenékkel kecsegtet minket. Ezek tökéletesen jellemzik azt a világot, amiben vagyunk. Visszaadja azt a kétes életérzést, amit Columbia sugall.

A grafikáról érdemes annyit megjegyezni, hogy talán nem a legmodernebb, legrészletesebb, legélethűbb grafikával kecsegtet a játék, mint például a Crysis 3. De mindenképp látványos és szép. Olyan BioShock-os. Ha lecserélték volna az előző részek grafikai kinézetévé, már nem lenne BioShock ez a játék, így tökéletes és így szép. A PC verzió természetesen a szokásokhoz híven most is jóval szebb grafikai beállításokat kínál, mint a konzolosoké; nagy felbontású textúrák, nagyobb látótávolság, stb. De szerencsére remekül van optimalizálva a játék, sőt ritka jól, így nem kell hozzá egy erőmű. A fizika is tűrhető. Bár a Columbiában élő emberek mozgása nem a legszebb, butább, mint Elizabethé.

bioshock-infinite

Rengeteg mindent elmondtam a játékkal kapcsolatban, de valószínűleg még így is maradtak ki dolgok. Nehéz teljesen leírni ezt a játékot. Szó volt a harcrendszerről, a történetről, Columbia világáról. Ezekről a lényeget összefoglaltam, de igazán akkor érti meg valaki a BioShock Infinite tökéletességét, hogyha játszik azzal. Egy rövid ízelítő csupán ez az összefoglaló abból a bámulatos világból, amit ez a játék nyújt. Ha szőrszálhasogató akarnék lenni, talán apró hibákat fel lehetne sorolni a játékkal kapcsolatban, mint például a már említett gyengébb mozgási modellezés a karaktereknél, de mindez eltörpül a játékban és nem fontos. Sőt, talán így lesz tökéletes ez a game. Ez a játék maximálisan kihasználja azt a lehetőséget, hogy csupán a fantázia szab határt a játékkészítésnek és bármit meg lehet valósítani. Nem bújik bele a kor szokásos elvárásaiba, nem a multiplayer és a gépeket kiakasztó, korát megelőző grafika lesz a lényeg. Tehát bátran ki merem jelenteni, hogy talán 2013 legjobb játéka ez, pedig még javában van hátra az évből és fognak még megjelenni nagy nevek, de én akkor is azt mondom, hogy a BioShock Infinite ott van az élvonalban.

GD Star Rating
loading...
BioShock Infinite TESZT, 4.0 out of 5 based on 4 ratings

Vélemény?

About E.T.

A Debreceni Egyetem Szabad Bölcsészet szakának Filmtörténet és filmelmélet szakirányán végeztem. Továbbá a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen szereztem Sajtótechnikus végzettségemet. Tanulmányaimból fakadóan a filmek világa és a filmkritika írás különösen érdekel. A filmek területén kiváltságos érdeklődési területem nincs, minden érdekel, ami filmmel kapcsolatos.

Check Also

Nyári olvasmányok 1000 forint alatt

Öt szórakoztató történet magyar íróktól, amit a kütyüdre töltve bármikor magaddal vihetsz a nyaralásra, és …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..