Szélsőközép
Szélsőközép

Magyar „stand up comedy”: a humor megélhetési bűnözői

A cikk olvasási ideje kb. 9 perc

Puzsér Róbert jó kis féltéglát hajított minap a magyar humorvilág mocsarasodó állóvizébe. Akkora fricska pöccent Kiss Ádámnak, meg a figuráját kitermelő egész istállónak, hogy a jóérzésű, minőségre éhes médiatartalom-fogyasztó kőszíve beledobogott a gyönyörűségbe! A kritika alapvetése röviden, hogy a hazai mezőny, félreértelmezve a stand up comedy műfajt, aktívan hozzájárul közönsége évtizedek alatt mesterségesen torzzá tett igényszintjének továbbsilányításához.

Fel lett adva a labda a humor nagyágyúinak. Az igazi párbajra hívás ugyanis nem a végtelenül gyökér előadó Orosz György nagyon cuki invitálása volt Puzsér felé, amit a kritikára való visszavágásnak szánt a szakma részéről. Valójában, akarva-akaratlanul maga a kritikus hívta ki a szcéna reprezentatív figuráját, Kiss Ádámot, hiszen fenti véleményének Facebookra artikulálása közben már tudhatta, hogy vele egy színpadon fog szerepelni a következőként felvételre kerülő Showder Klub adásban.

Itthon, ahol a Nacsa Olivérrel összeölelkező Korda György képéhez vagyunk hozzászokva, teljesen ismeretlen az a fajta nyílt kifigurázás, amit most a „nagyfarkú” Kiss Ádám kapott. Itt még a roast műfajból is intézményesített seggnyalást csináltak a maradék nimbuszát budin lehúzó Nagy Feró számára, Puzsér viszont a szerencsétlen szerencsi szerecsenszerszámúnak nem hagyta meg ezt a lehetőséget. Maradtak viszont egyéb lehetőségei.

Ha Puzsérnak igaza van, és Kiss Ádám csak egy elkényeztetett kölyöksztár, akkor vagy látszólag mit sem törődve a kritikával elbagatellizálja annak létjogosultságát, és előadja a már előkészített, megszokott formulára épülő faszságot, vagy Kovács Kristóf producerrel bojkottálják a Puzsérral közös műsorban szereplést (például úgy, hogy Ádi „lebetegszik” a felvételre, és másnak kell beugrania helyette, esetleg csak simán átrakják valamelyiküket másik időpontra).

Ha viszont Kiss Ádám mégiscsak tökös humorista, akkor felveszi az elé dobott kesztyűt, és előáll valami meglepővel, ami bizonyítja, hogy hibásan ítélik meg, és van benne kraft azon felül is, amit a kritikában hűen felvázolt eddigi munkássága tükröz. Ehhez már csak azért is kell a tökösség, mert így olyan produkcióval lenne kénytelen a tévé nyilvánossága elé állni, amit előtte nem tesztelt vidéki művházakban.

Vajon megvalósítható-e úgy egy vérfrissítés a műfajban, hogy a leváltásra kerülő megfáradt paradigma képviselői részesei legyenek az új áramlatnak is? Egyáltalán fel tudják-e venni azok ritmusát, akik lassan avíttá teszik a hat-nyolc éve még frissnek ható kurrens humorzsánert? A kritikai szemléletre és szociális érzékenységre épülő új irányvonal lelőhelye egyelőre az internet és az underground rendezvények. Facebook oldalak, videóblogok, slam poetry szerveződések, interaktív klubrendezvények stb. Betörhet-e ez egyáltalán a mainstream médiumokba?

Tanulságos a történetben Kovács Kristóf válaszüzenete a kritikusnak. Puzsért sokszor éri az a vád, hogy valójában egy jól megkonstruált szerepet játszik, amelynek célja a figyelemfelkeltés és a közönségmaximalizálás. Magyarán, hogy a Csillag Születik óta tulajdonképpen ő maga is egy médiabohóc. A levélből kiderül, hogy ezt maga Kovács Kristóf is így hitte. Gyakolatilag lecsesszinti Puzsért, amiért beleszarik a saját fészkébe. Ő meg közli erre, hogy az nem az ő fészke attól, hogy egyszer meghívták oda. Meg hogy igazából nincs is fészke. Kovács Kristóf előfeltevése hűen leképezi a média (meg amúgy az egész magyar valóság) helyzetét: kéz kezet mos a mindent átszelő komaságok patakjában, egy a tábor, közös az érdek. Ugyanez az alapfeltevés szokott biztonságérzetet nyújtani mindenfajta korrupcióhoz is az országban. Most viszont porszem került a szerkezetbe: valaki nem asszisztál.

Volt egy meglepő reakció is a betámadott szakma részéről: a kommentelők jellegzetes érv-bermudaháromszöge mellett (1. oszt ki vagy te hogy kritizálod, csinájj jobbat  2. akinek nem tetcik az ne néze 3. ez egy rohadék köcsög az Ádi a kiráyl és imátkozok érte Paulo Coelhohoz mer vidámságot visz a családba) Rekop György humoristának  sikerült üdvösebb vizekre eveznie, és valóban érdemi választ adnia a kritikára. Megfontolásra érdemes érvekkel, ami kuriózum a netes vitakultúrában. E szerint a magyar közönség nincs felkészülve az amerikai típusú – Louis C.K. vagy épp a South Park által képviselt – szatírára. Ami kétségkívül igaz. De miért nincs felkészülve?

Rekop György válaszából árad a tanult külső kontrollos gondolkodás: van egy helyzet és van egy közönség, az előadónak pedig ehhez kell alkalmazkodnia, és az ezáltal felvetett igényeket kielégítenie. Az, hogy magán a helyzeten próbáljon változtatni, ami nyilván a nehezebb út, fel sem merül benne. Vegyük észre a média jelentőségét és felelősségét: a helyzetet valakik teremtették, és valakiknek új helyzetet kéne teremteniük, bátran új ösvényeket kitaposniuk. Ez buktatókkal járhat, most meg biztosított az életük a piacon, úgyhogy igazából Rekopnak, ahogy az RTL-nek sem érdeke a változás. Hiába látja be a Puzsér igazát, ő maga nem egy forradalmár alkat, a többiekhez hasonlóan nem engedheti meg magának az újítás kockázatát. Talán éppen ezért is tiszteli a kritikust, aki viszont már az alapszituációt sem fogadja el, hanem éppen azon kíván változtatni. Paul Watzlawick Változás c. könyve nyomán ezt hívják a pszichológiában másodfokú változásnak. Nem a rendszeren belül próbálsz jobbítani, hanem magába a rendszerbe nyúlsz bele, illetve kilépsz a rendszerből. A rendszeren belül lezajló elsőfokú változás ugyanis minden esetben csak látszatváltozás.

Üdvös változás viszont, hogy a szereplők végre nem a bulvártermékek mindig torzító felületén üzengetnek, hanem primer módon, a közösségi médián keresztül. A közönség szinte élő-egyenesben figyelheti, és adott esetben hozzászólási kényszerét is kiélheti.

Csodálkozom, hogy a bankreklám-kártya még elő sem került! Nem, ez nem ugyanaz, mint a bankkártya-reklám. Annak felhánytorgathatóságára gondolok, amikor népszerű humoristáink igyekeznek minket meggyőzni arról, hogy vegyünk fel pénzt, aztán fizessünk vissza többet.

Engem nemrég Kovács András Péter (KAP) egyik megnyilvánulásának sikerült kicsit lelomboznia, ami bankhitelhez ugyan nem, de az ő hitelességéhez kötődött; úgyhogy lássuk mondjuk az ő egyik meggyőzési kísérletét:

[youtube WPS–efpBtA]

Szóval a KAP kutyája úgy tönkretette a nappalijukat, hogy most egy hónapig nem lesz vacsora. Ja, azt hittem, hogy a kutyának nem lesz, de nem, hanem nekik, a családnak nem lesz vacsora, haha, mert az drága.

Haha, ez kurvavicces! Meg milyen szimpatikus, hogy ő is egy közülünk, neki is vannak anyagi problémái! Anyjuk, készítsél ki tiszta ruhát, megyünk bankhitelt felvenni!

Ezen a ponton érdemes lehet elmerengeni a kései George Carlin üzenete nyomán kirajzolódó kontraszton:

[youtube wbhqn7mBmbo]

Nem meglepő, hogy éppen a legszellemesebb, valóban intelligens humorral operáló tag utasította el a bank felkérését, és hagyta el a Dumaszínház mennyiségre termelő közegét is. A renegát, Bödőcs Tibor úgy kombinálja a templomba pletykálkodni járó asszonyok és a melóba melót-halogatni járó alkoholisták szociográfiáját Hraballal, Bartókkal, Tarkovszkijval, politika- és médiaszatírával, hogy közben képes a befogadóba táplálni valamiféle pozitív üzenetet. A ma is sokak valóságát jelentő időtlen, és egyébként szeretetreméltó magyar falumiliőn művelődéssel, tájékozottsággal túl lehet lépni. Reflektálunk a múltunkra, személyiségünkbe integrált eredetünkre, de közben tekintetünket előre fordítjuk. Bödőcs tehát egy üdítő kivétel, produkcióiból tudatos kultúrmisszionáriusság árad. Népszerűségével rögtön cáfolja is Rekop György felvetését, amely szerint a magyar közönség leginkább csak a kissádámizmusra nyitott.

Hogy Puzsér milyen stand up comedy-t , avagy tragedy-t rittyent, azt hamarosan meglátjuk, ha minden jól megy. Személy szerint én ezúttal Kiss Ádámét is kíváncsian várom.

lookalikes

Szodoma megfenyítése előtt Ábrahám kisírta az Úrnál, hogy könyörüljön meg a városon, ha talál ott legalább 10 igaz embert, azt is 50-ről alkudta le – nekem meg még ekkora igényeim sincsenek. Olyan utópiában élek, ahol legalább csupán egyetlen ember létezik, aki két pofára megzabálta a nagybetűs Valóság babkonzervjét, és egészséges emésztőrendszerének hála, hatására elegánsan leszellenti a stand up színről a tinilányokkal és 47 megkacagtatott nyíregyházi cigánnyal erősített kétharmados többséget, és ezzel együtt az egész fingós szinten mozgó humorzsánert. Sokan igényelnék a teljes paradigmaváltást a hazai stand up műfajban. (Aztán a politikában, a gazdasági életben, közéletben és a hétköznapok folyásának terén is; akkor az Úr talán megkönyörülne a Kárpát-medence Szodomáján, hogy ne pusztuljunk el ménköves kénküvével.) Egy fecske nem fog nyarat csinálni, meg kettő sem, de a jövő mindig az első fecskékkel kezdődik.

Hogy milyen lesz ez a jövő? Szónoki kérdésekkel bevezetett. Amúgy meg fingom sincs. Vagyis hát az van, mert én is ugyanezt a típusú babkonzervet szaglászom. Biztos finom lesz.

A cél persze nem az, hogy az eddigi zsáner helyett az új nemzedék képviselői váljanak Puzsér Róbertekké (az csak egy jóöreg elsőfokú változás lenne), hanem hogy autonóm egyéniségek létezzenek kulturális jelzőoszlopokként, minél többen. Puzsér rendszerint markáns és megfontolásra érdemes véleményt fogalmaz meg, ennek ellenére még csak egyetérteni sem kell vele. A cél ugyanis valójában a szellemi függetlenség.

GD Star Rating
loading...
Magyar „stand up comedy”: a humor megélhetési bűnözői, 3.1 out of 5 based on 49 ratings

Vélemény?

About Max Power

Irodalomhoz, filozófiához, pszichológiához értek picit. Ezen felül kulturális és társadalmi kérdések érdekelnek.

Check Also

Kezdődik a számolgatás a magyar válogatottnál

Jelen állás szerint még mindig van esélye kijutni a magyar labdarúgó-válogatottnak a 2020-as Európa Bajnokságra, …

11 hozzászólás

  1. nem csak hogy nem kell, de nem is szabad szentírásnak venni a szavát (ld. utolsó bekezdés)! egyébként sok pozitív kritikát is megfogalmaz, de sajtónyilvánosságot nyilván az kap, ha úgymond beszól valakinek, ha “fanyalog”

  2. Kitti Szabó

    Én bírom Puzsért, egy pontig. Értem én, hogy van önálló véleménye és ennek hangot is ad(ezzel nincs is baj) viszont azt már nem értem, hogy miért kell szentírásnak tekinteni, amit ő mond. Puzsér egy valamitől lesz nagyon meggyőző: a magabiztosságától. Szerintem ha Puzsér a cikk íróját húzta volna le a béka segge alá, akkor is egyetértene vele, mert elhiszem, hogy nem szereti mindenki a Showder Klubot, de azért annyira nem rossz a helyzet, mint ahogy ez itt le van írva. Ennek a műfajnak a lényege a szórakoztatás. Ezt a mi humoristáink szerintem teljesítik, és nem csak alpári, "saját példa" módon. Hisz a legtöbb "velem történt story" mögött erős társadalom és sokszor politikai kritika is van. Az más kérdés, hogy nem úgy van tálalva, mint Amerikában.És hogy őszinte legyek, én szívesen elolvasom Puzsér kritikáit, de jobban szeretek nevetni, mint mindenen fanyalogni.

  3. Távol álljon tőlem a bántás, sértegetés szándéka.Próbálok elfogulatlan lenni, a “kedvesem” zenével, de eléggé keservesen jön össze.
    Azt kellene átgondolni az összes like-olónak, hogy Mozart, Bach, stb. után az esztétikai igényünk vagy a béka segge alá süllyed, vagy próbálunk néhány karcsapással a felszínen maradni, legalább látszólag.Egy jó zene a legritkább esetben ennyire egyszerű.Az igényes zene, mindig összetett- komplex.Sok-sok motívum adja össze amit aztán kéjelegve hallgatunk.A kedvesem azonban ettől fényévekre van.Nem azt mondom, hogy nem lehet meghallgatni, de ennyi!Nem több.Ha nem tudunk ennél jobbat, akkor inkább gyártsunk szalámit, motorolajat, vagy káposztás rétest, nem kell danolgatni.

  4. Mert eaz évente 60 kitermelt tehetségkutatósztárpalántából akármelyik jobb lett volna,nem?
    Ugyanmár.

  5. nekem is eszembe jutott ez a párhuzam! 🙂 ismerem Alexet személyesen, egy nagyon autonóm művész, és a győzelme jelzi az ország természetes immunrendszerének működését – remélem, a humor fronton is beindul ez az immunrendszer. készítettem is itt vele egy villáminterjút még a döntő előtt: http://www.napikozlony.hu/2013/03/melyinterju-byealexszel/ ->Péternek pedig az interjú alatti kommentemet plusz ezt a cikket ajánlanám figyelmébe: http://www.nlcafe.hu/sztarok/20130419/byealex-kedvesem-eurovizios-dalfesztival-joslatok-eselyek/

  6. a minőség-éhség nyilván a kisebbségre utalt, a többséget a kissádámista “kétharmad” képviseli, amelyről a cikk későbbi szakaszában van szó.

  7. Byealexszel nem az a gond, hogy énekel, zenél, vagy miről szólnak a számai, hanem hogy k*rvára semmi keresnivalója nincs Magyarország képviseletében sehol! Alteros kocsmában meg kávézóban tökéletes, de nemzetközi megmérettetésen borzasztóan kevés.

  8. "Ha nem tetszik, nem kell nézni, ilyen egyszerű."

    Egyrészt, ez a hozzáállás a lehető legrosszabb. "Ha nem tetszik, ahogy kilakoltatják télvíz idején az embereket, nem kell nézni, ilyen egyszerű".

    A demokrácia, a közösségi lét, a társadalmi lét lényege az, hogy de, igenis elmondjuk, ha valami nem tetszik. Ez nem jogosít fel arra, hogy proliként a másik képébe ordítsuk, mint Csernusdoki, hogy "te meg ki a f*sznak képzeled magaaaad?". A kritika lehetőleg építő legyen, ez a legfontosabb. Puzsér Róbertnek igaza van sok mindenben, ha nem is mindenben. Pl. Kiss Ádámot felesleges volt pellengérre állítani.

    Egyszerűen a Showder Klub évadról évadra sz*rabb. Van pár igazi humorista közöttük, ők képesek megmenteni a legrosszabb adásokat is, de egyszerűen kezd átmenni saskabaréba, fiatal arcokkal.

    Amikor kezdték, nem csak újszerűek voltak, de magyar mércével mérve szépen odamondtak politikusoknak, celebeknek, kifigurázták őket és komoly kérdéseket vetettek fel, humorba csomagolva.

    Azt el lehet fogadni magyar stand up comedynek. Amerikában a színpad közelébe sem jutnának ottani mércével ilyen langyos előadásokkal, de idehaza sokkal merészebbek voltak élből, mint Gálvölgyi vagy Maksa vért izzadva.

    Végül: a szólásszabadság lényege nem az, hogy egyetértsünk a másikkal, hanem hogy mindenkinek joga van elmondani a véleményét. Neked is, Róbertnek is, Kiss Ádámnak is, stb.

  9. Viktória Bellai

    "minőségre éhes médiatartalom-fogyasztó"?! Hol? Mert hogy nem itt, az biztos. Egyáltalán csillapítják a műsorok ezt az éhséget? Alig, illetve nagyon kevés műsorról mondható ez el. Elhiszem, hogy valakinek az az igénye, hogy Éjjel nappal Budapestet, Családi titkokat, Gyanú árnyékában-t, Barátok közt-öt, és hasonlókat nézzen, de akkor ne sírjon a minőség miatt. Persze, lehet tagadni, hogy nézik, de merem állítani, hogy legalább egy részt mindenki látott valamelyikből, aztán eldönthette, hogy nézi-e a továbbiakban vagy sem. Ugyanígy van a Showder Klub-bal is. Ha nem tetszik, nem kell nézni, ilyen egyszerű. Szerintem többen vannak, akik szeretik nézni, nevetni a poénokon, még ha "egyes szám első személyben elmondott viccek is" és nem hiszem, hogy néhány becsmérlő sor változtatna azon, hogy mennyien mennek el ezután a fellépéseikre, vagy ülnek le a tévé elé. Ha mégis lesznek akik elpártolnak ilyen Puzsér-féle nyálverés miatt, szívük joga, jönnek majd mások.

  10. Viktória Bellai

    "minőségre éhes médiatartalom-fogyasztó"?! Hol? Mert hogy nem itt, az biztos. Egyáltalán csillapítják a műsorok ezt az éhséget? Alig, illetve nagyon kevés műsorról mondható ez el. Elhiszem, hogy valakinek az az igénye, hogy Éjjel nappal Budapestet, Családi titkokat, Gyanú árnyékában-t, Barátok közt-öt, és hasonlókat nézzen, de akkor ne sírjon a minőség miatt. Persze, lehet tagadni, hogy nézik, de merem állítani, hogy legalább egy részt mindenki látott valamelyikből, aztán eldönthette, hogy nézi-e a továbbiakban vagy sem. Ugyanígy van a Showder Klub-bal is. Ha nem tetszik, nem kell nézni, ilyen egyszerű. Szerintem többen vannak, akik szeretik nézni, nevetni a poénokon, még ha "egyes szám első személyben elmondott viccek is" és nem hiszem, hogy néhány becsmérlő sor változtatna azon, hogy mennyien mennek el ezután a fellépéseikre, vagy ülnek le a tévé elé. Ha mégis lesznek akik elpártolnak ilyen Puzsér-féle nyálverés miatt, szívük joga, jönnek majd mások.

  11. Rozsnyói Györgyi

    csak felületesen pillantgatok rá, de byealex is pont emiatt nagyon szimpatikus. valaki végre tudja mit akar és kitart. és lám rengetegen kedvelik, vagyis van igény ilyesmire.

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..