“Nem tudsz olvasni”

A cikk olvasási ideje kb. 6 perc

Egyszerre zaklat fel, és egyszerre mutat be egy olyan embertípust, ami már kezd egyre gyakoribb lenni a Földön. Az önzőség, az énközpontúság, a flegmaság, a túlzott egoizmus, a “ki ha én nem” hozzáállás. A mostani világban az a legbiztonságosabb és a legőszintébb, ha mindenki másban kételkedsz, csupán saját magadban bízol meg százhúsz százalékban.

” – Szerintem te nem vagy boldog.
– Te sem. És te vagy a példaképem.”

A filmben adott egy család: apa ( Dennis Quaid ) és két gyerek ( Ellen Page & Ashton Holmes ),  s az apának a mostohaöccse ( Thomas Haden Church ). A fiú azon az egyetemen tanul Művészettörténelmet, ahol az apa professzor. A teljesítményorientált lány pedig éppen az érettségi ( SAT vizsga ) és a felvételi előtt áll. Az anya már évek óta az égből figyeli őket, ez mégsem nyomja rá a bélyegét a filmre. Az, hogy az apa képtelen megszabadulni a felesége emlékétől, és ezt azzal szimbolizálja a rendező, hogy a nő ruháit otthagyta az egyik szobában úgy, mintha a nő még mindig élne, egy háttér-információ, de nem kezdesz el magadba zuhanni a nézése közben. Ott van és kész, semmiféle eltúlzás nincsen benne. Ebbe a szobába költözik be majd a mostohaöcs, aki az egyetemen megjelenik, aztán egy nappal később az apa hazamegy és megtalálja otthon  a kanapén ülve az öccsét. Jött, mert szükség van rá, és mert neki is szüksége van a testvérére. Adok-kapok helyzet. Az apa, Lawrence, túlságosan mizantróp ahhoz, hogy bárkivel is törődjön önmagán kívül, és mivel a lányának ő a példaképe, így neki is ez az egyik fő jellemzője.

zseniazapam

Lehetne azt mondani, hogy tipikus amerikai film, mert a végén minden és mindenki jóra fordul, de nem ez a lényeg. Vagyis nem csak ez a lényeg. A színésszel, a színészekkel éljük át a pillanatokat, a jeleneteket, a kimondatlan gondolatokat és a valóságosan meglépett tetteket. Velük értjük meg azt, amit meg kell értenünk. Velük vagyunk tanácstalanok, önfeledtek, hasznavehetetlenek, boldogok, döntésképtelenek, válaszút előtt állok. Itt nincs külön szál, csupán egy – nincs külön néző és szereplők, valóság van. Egyszerre megyünk végig az érzelmi skálán, s pont akkor, amikor meg kell történnie. Interaktív filmdráma 95 percben.

” – Üljél át az anyósülésre. Nem hiszem el, hogy rosszul vagy, ha a jobb oldalon kell ülnöd.
– Majd ha lehányom az ablakot, rájössz.
– Emlékszem, hogy amikor anya vitt óvodába, te mindig a jobboldalon ültél elől.”

Az elengedés, a fájdalom, a változás a főtéma. Nem negatívan kell értelmezni, hanem az egész folyamatba nyerhetünk bepillantást. Hogyan alakulunk át, hogyan változtatnak meg vagy épp kreálnak minket, ha ezek a fogalmak bekerülnek az életünkbe. Meg kell szokni őket, barátságot kell kötni velük, hogy önmagunkért legyünk képesek élvezni az életet. S az embernek joga van mizantrópnak, emberkerülőnek lenni, csak magával törődőnek, de akkor ne csodálkozzon, ha saját magán kívül lassan senki más nem fogja elviselni és lassan mindenkitől egyre messzebb kerül. Igenis van választási lehetőségünk, hogy mivé válunk és hogyan. Igenis van választási lehetőségünk, hogy megelégszünk-e a megszokottal, vagy egyre jobbá alakítjuk. Igenis van választási lehetőségünk, hogy belesüppedünk a csalódásba, az elvesztésbe, a kilátástalannak tűnő helyzetbe, vagy felállunk és megyünk tovább. Ez a film erről szól.

” – Fogalmad sincs, hogy mi folyik körülötted, ugye?

A néző, pont akkorát koppan ennél a kérdésnél, mint maga a színész, aki kapja. Nagyon jól bemutatja a rendező a folyamatokat, a szakaszokat: az elején, Lawrence a tanítványai nevét sem tudja, nem tud visszaemlékezni azokra se, akik az előadásait látogatták, s majd az utolsó képkockán az lesz, hogy elkezd érdeklődni és figyelni a hallgatóira. Tudást szeretne már átadni, és nem egyszerűen csak túlélni a fárasztó napot. Igen, talán ehhez kell egy olyan kapcsolat, mint amilyen kapcsolat kialakul Janettel ( Sarah Jessica Parker ).  Janettel, aki angol irodalmat tanult az egyetemen Lawrencetől, de aztán mégis jól menő orvos vált belőle. A férfi, aki csak magával törődik, a saját hangját hallatja egyfolytában, aki nem érdeklődik senki iránt, aki teljesen kifordult magából a felesége elvesztése után, randira megy a fiatal orvosnővel. Természetes, hogy nem úgy sül el, ahogy kéne. Fokozatosan engedi magát át a férfi a változásnak. Fokozatosan látja meg így a világot, az embereket, a gyerekeit maga körül. Fokozatosan nyílik ki számára a második lehetőségű élet kapuja. S amikor az egyik kiadó végül rábólint a könyvére, hogy kiadja, már nem azt látja benne amit a szerkesztő lát. Már nem akar mindenkinél jobb lenni, már kezdi felfogni, hogy egyáltalán nem több és jobb senkinél sem, s hogy a kapcsolatok fontosak.

” – Miért borulsz ki ennyire a szerelemtől? ”

Eközben a lánynak sikerül a százszázalékos SAT vizsgája, felveszik arra az egyetemre amit szeretett volna, kipróbálja a füvet a nagybácsival és közben talán vonzalmat is kezdenek egymás iránt érezni. De igazából csak nincs senkije, így a nagybácsira vetít ki mindent. Embergyűlölő, nagyszájú, egyedül levő. Nekem onnantól kezdődik majd az életem, hogy az egyetemre fogok járni. Ebből derül ki, hogy a lány várja a változást, de egyszerre fél tőle sőt retteg, hogy minden amit megszokott, egyszerre tűnik majd el a szeme előtt. Túl korán nőtt fel. Nem való hozzád ez az orvosnő. Kitaláltam a második könyved címét: “Nem tudsz olvasni”. Ekkor a kamera ráközelít az apára, és a szemében az elveszettséget lehet látni; hogy nem tudja mit csináljon, hogy nem tudja mit csinál, de ez így nem működik.
A fiú éli az egyetemisták életét. Nem fél a szerelemtől, hanem csinálja. Laza, barátkozós, talán ő az a személy, aki az édesanyjára ütött, legalábbis van bennünk egy ilyen gondolat.

Néha igenis ki kell lépnünk magunkból, hogy a többi emberre figyeljünk. Néha igenis hagynunk kell másokat szóhoz jutni, hogy magunkat is meghalljuk. A változás pedig jó dolog, ezt mutatja be a rendező, Noam Murro, és az emberek legbelsőbb állapotának bemutatása adja a Zseni az apám című filmet.

GD Star Rating
loading...
"Nem tudsz olvasni", 4.0 out of 5 based on 1 rating

Vélemény?

About Maja Varga

Check Also

L.J. Wesley: Szökés a Xendonról

Szökés a Xendonról Az Egy űrállomás-takarító naplójának előzményei   A korbács újra lecsapott, de Lydia …

Vélemény, hozzászólás?