MARADJ ÉLETBEN – I.

A cikk olvasási ideje kb. 3 perc

Melyek a legalapvetőbb viselkedési motívumok, melyek feltétlenül szükségesek az életben maradáshoz ?

 A legalapvetőbb viselkedési motívumok:

  • szükségletek,
  • homeosztatikus késztetések,
  • drive
  • érzelmek
  • vágy.

A motívumok egyaránt jellemeznek állatot és embert is.

Ebben a cikkben a szükségleteket, a homeosztatikus késztetéseket, és a legalapvetőbb drive-okat ismerjük meg.

1. Szükségletek

A szükséglet fiziológiai folyamatokra utaló kifejezés. Hiányállapot fennállását jelzi az emberi szervezetben, mely tartós fennállás esetén károsodást, betegséget okoz, vagy az életet veszélyezteti. Ilyen a táplálék- és folyadékhiány. Pszichikus vetülete a szükségérzet, mely cselekvésre késztet a hiány megszüntetése érdekében. Pld. éhség – táplálékkeresés, szomjúság – folyadékkeresés, légszomj – szapora légzés, álmosság – alvásigény kielégítésének keresése.

A jól táplált ember esetében a kevés ideig fennálló táplálékhiány nem jelent erős motivációt a keresésre, míg a rendszeresen éhezőnél olyan erős késztetést tud okozni, mely teljesen eluralja a viselkedését, akár agresszióval egybekötve is.

2. Homeosztatikus késztetések

A homeosztázis lényege, hogy a szervezet belső kémiai összetételének egyensúlyban kell maradnia, viszonylagos állandóságban kell működnie. Amennyiben szervezetünk kémiai összetételében már akár kis változás is fennáll, akkor a szervezet beindítja öngyógyító, védekező, azaz a homeosztatikus mechanizmusokat, hogy amennyire csak lehetséges, helyreálljon a kívánatos, megfelelő állapot. Egy “elem” nem elégséges működése is már veszélyeztetheti az életet. Ilyen a vércukorszint, a hormonszint, a sókoncentráció csökkenés.

Észrevehető pld. olyan helyzetben is, amikor konfliktusos környezetbe kerülünk, feszültséget élünk át, és ennek megfelelően a viselkedésünk megváltozik. A stresszhelyzetre a szervezetünk hevesen reagál. Hirtelen szomjasak leszünk, evéskényszerünk lesz. Legtöbb esetben csokoládét kívánunk és üdítőt iszunk. Ennek oka, hogy a szervezet vércukorszintje csökken le.

3. Drive

A drive (drájv) jelentése: űzni, hajtani. Speciális, nagyon erős intenzitású, dinamikus viselkedésre késztetés kifejezésére használják. Minél inkább nehezített a hiányérzet kielégítése, annál erősebb a késztetés. A drive pszichés síkon éhség, szomjúság és szexuális vágy kielégítése iránti igényben jelentkezik, és intenzív kereső tevékenységre, viselkedésre indít.

Olyan eset is előfordul, amikor a homeosztatikus késztetés drive-á fokozódik. Pld. a vízben fuldokló ember minden erejével kapálódzik, hogy a fejét kint tartsa a vízből.

A legalapvetőbb drive-ok tehát a következők: éhség, szomjúság, salakanyag-ürítés, szexuális- és utánpótlási, az alvási- és védekezésre irányuló késztetések.

A drive-nak két fajtája ismert, az általánosaktivitás-drive és a kutató-tájékozódó drive, melyek ismertetése a Maradj Életben II. cikkben folytatódik. Ugyanitt kerülnek bemutatásra az érzelmek és a vágy viselkedési motívumai is.

GD Star Rating
loading...

Vélemény?

About Krisztina Várnay

Privát végzettségem jogász és igazságügyi medátor, emberi jogok tanár. Újságíró-kommunikációs technológiák képzésen részt vettem. Jelenleg a KRE BTK szociológia szakán tanulok, miközben az University UNESCO hallgatójaként célom a nemzetközi globális fejlődés és a katasztrófavédelem területén történő segítségnyújtás.

Check Also

Jelentés a könyvfesztiválról

Szerzőként megjelenni a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon talán minden író álma. Hatalmas élmény találkozni az olvasókkal, …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..