Korunk éltető napfénye

A cikk olvasási ideje kb. 3 perc

Mindenki ismeri a “D” vitamint, de nem mindenki tudja, hogy vajon miért is van rá szükségünk nap, mint nap.

A kisbabánknak születésétől fogva napi 1 csepp, majd kb. 2 éves kor után heti 2-3 csepp D-vitaminra van szüksége. Ezután az életkor után is nyugodtan adhatunk heti 1 csepp D-vitamint a gyermekünknek és magunk is szedhetjük folyamatosan. Sőt mondhatom, hogy a szedése kötelező.

Nézzük az okokat…

A D-vitamin nemcsak abban segít a kisbabának, hogy a puha csontozat megerősödjön, ezzel elősegítve a mászás, az apró lépések és a járás tanulását, hanem hat a szív- és érrendszer egészséges állapotának megőrzésére, az idegrendszer kiegyensúlyozott működésére, az immunrendszer megerősítésére, rendben tartja a vércukorszintet, teljesen elkerülhető szedésével a fáradtságérzet, a depressziós lelkiállapot felszínre törése, és a felső légúti megbetegedések esélye a minimumra csökken (megfázás és vírusos infulenza).

Felnőtt és idősebb korban a D-vitamin szedésének következtében tehát nem alakul ki csontritkulás, érelmeszesedés, szív- és érrendszeri probléma, depresszió, stb., sőt bizonyos ráktípusok előfordulása is kizárt.

Nagyon kevesen tudják azt is, hogy a hajhullás elsődleges oka a D-vitamin hiánya.

A Semmelweis Egyetem által készített felmérés szerint a magyar lakosság 90 %-a D-vitamin hiányos állapotban éli le az életét.  A Magyar Primer Prevenciós Orvosi Egyesület megállapításai szerint pedig minden ötödik magyarnál súlyos D-vitamin hiányos állapot mutatható ki.

Ezek nagyon is figyelemreméltó adatok.

A D-vitamin szedése tehát mindenkinek kötelező, mert – éppen úgy, mint a C-vitamin esetében – táplálkozás útján sem lehet fedezni a szükséges vitaminmennyiséget.

 

D-vitamin található még több élelmiszerben is, ilyen a tengeri hal, a gabonapehely, egyes húsfélék.

A D-vitamint a tavaszi és őszi napfénnyel a bőrünk is beszívja, de ez a mennyiség nem elegendő a szervezet számára. Nyáron inkább bújni kell a nap elől a káros UVA és UVB sugárzások miatt, télen pedig szinten napfényhiányban szenvedünk.

A D-vitamin mennyiséget ajánlott pótolni bioszolárium használatával is, heti 6 perc elegendő ehhez.

Mindezek mellett – nem kémai eredetű – D vitamin szedése is szükséges.

Hogy a szervezetünk számára megfelelő D-vitamin mennyiséget halmoztunk-e fel, egy egyszerű vérvétellel lehet igazolni. A vérképben az ideális vérszint 30 ng/ml, akkor minden rendben van.

Ha alacsonyabb, akkor szükséges a mielőbbi pótlás, ha magasabb az érték, akkor pedig figyelni kell, hogy a megfelelő mennyiségre álljon vissza.

A D-vitamin az a vitamin, melyből, ha túl sok kerül a szervezetünkbe, akkor az nem távozik a szervezetből, mint egyéb vitaminok, hanem betegségeket okozhat.

Figyeljünk tehát a D-vitamin szükséglet fedezésére, tartsuk karban szervezetünket mindenkor.

Ajánlott irodalom : Michael F. Holick – A nélkülözhetetlen D-vitamin

2

GD Star Rating
loading...

Vélemény?

About Krisztina Várnay

Privát végzettségem jogász és igazságügyi medátor, emberi jogok tanár. Újságíró-kommunikációs technológiák képzésen részt vettem. Jelenleg a KRE BTK szociológia szakán tanulok, miközben az University UNESCO hallgatójaként célom a nemzetközi globális fejlődés és a katasztrófavédelem területén történő segítségnyújtás.

Check Also

Jelentés a könyvfesztiválról

Szerzőként megjelenni a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon talán minden író álma. Hatalmas élmény találkozni az olvasókkal, …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..