Fogyasztói jogaid deklarálása 1

A cikk olvasási ideje kb. 3 perc

A fogyasztóvédelmi szabályok kialakulásában jelentős momentumnak számított J. F. Kennedy 1962-es üzenete az Amerikai Kongresszusnak. Ebben próbálta összefoglalni a fogyasztói jogokat (biztonság, jólinformáltság, választás, fogyasztói vélemények figyelembevétele). A dokumentumnak óriás hatása volt Európában is, a fogyasztóvédelemről alkotott törvényeknek az üzenet volt az alapdokumentuma.

Az EGK első fogyasztóvédelmi programját 1975-1980 között alkalmazták, a második 1981-1985 időszakra szólt, majd a harmadik fogyasztóvédelmi program 1985-1989 között élt. Nagyon lényeges változásnak és előrelépésnek számít, amikor az Európai Tanács határozata alapján az Alapokmányba integrálták a fogyasztóvédelmet. Ehhez kapcsolódóan született meg 1995-ben a Fehér Könyv, melyben rögzítésre kerülnek a csatlakozni kívánó országok jogharmonizációs követelményei.

A Zöld Könyv a fogyasztói jogérvényesítésre vonatkozó jogokat tartalmazza, konkrétan a polgári peres eljárásokat a fogyasztóvédelem területén, bíróságon kívüli eljárások lefolytatását, pld. ilyen a kamarák létrehozása békéltető testületekkel, de ebben kerül rögzítésre a jogi szaktanácsadás kötelezettsége is. A Zöld Könyv kimondja, hogy határokon átnyúló kereskedelem csak akkor virágozhat, ha a fogyasztó biztos lehet abban, hogy azonos garanciára számíthat, bárhol is vásároljon.

A Zöld Könyv legutóbb 2006-ban újult meg, de akkor az országok energetikai együttműködését rögzítették benne.

Először is ismerjük meg Kennedy által rögzített fogyasztói alapjogokat.

4

1. Biztonság joga

A fogyasztót meg kell védeni az egészségét és életét károsító, veszélyeztető árutól, szolgáltatástól. Ha a termék megfelelő, a legkisebb kockázat elvét szem előtt tartva mindent meg kell tenni azért, hogy a fogyasztó tudatában legyen, hogyan kell használnia az adott terméket, illetőleg milyen veszélyeknek lehet kitéve a használat közben, hogyan tudja kivédeni azokat.

Itt a vállalkozói, termelői, szolgáltatói felelősségről van szó. A cégeknek kell tehát gondoskodniuk arról, hogy az alkalmazottaikat betanítsák a termékek megfelelő használatának bemutatására, forgalmazási- és garanciális szolgáltatásokat kell létrehozni, folyamatos ellenőrzési felelősségük van abban, hogy a termék- és szolgáltatás minőségingadozását, a veszélyhelyzeteket minimalizálják. Kötelezettség a fogyasztói károk megelőzése is.

2. A fogyasztó jólinformáltságának joga

Bármilyen adás-vétel szerződésnek minősül, a felek ezt szabadon kötik meg a vásárlás tényével. Semmis a szerződés, ha a fogyasztó hamis információt kap a termékről vagy szolgáltatásról.

Ezen jog további elemzése a következő cikkben olvasható.

GD Star Rating
loading...

Vélemény?

About worldsoul

Check Also

Mélyen a zsebébe nyúl a magyar szülő nyáron

Tábor, zsebpénz, nyaralás és játékok Budapest, 2017. június 22. – A nyári szezonban gyerekjáték bolti …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..