Fogyasztói jogaid deklarálása 2

A cikk olvasási ideje kb. 4 perc

Folytatjuk előző cikkünket, melyben a

2. Fogyasztó jólinformáltságának joga

kerül részletezésre…

A fogyasztói jog megsértése pld. ha a pamut árura azt írják, hogy nylon, vagy amikor a húst szójával vagy a vadhúst disznóhússal gazdagítják, azaz hamisítják. De ugyanilyen kategória, ha egy terméket magasabb minőségi kategóriába sorolnak, vagy elavult terméket modernként árulnak, vagy hamis termék-márkanevet találnak ki, mellyel a fogyasztót megtévesztik.

Ebbe a kategóriába tartozik a Csináld magad! típusú termékek értékesítése akkor, ha a fogyasztóval elhitetik, hogy a terméket önállóan, sérülésmentesen tudja összeszerelni mindenféle szaktudás vagy segédeszköz, szerszám nélkül.

Szintén ebbe a kategóriába tartozik, ha a fogyasztó vásárol terméket, az garanciaidőn belül elromlik, de a termék nem javítható, nincs hozzá alkatrész, vagy nincs megfelelő szakszervíz-hálózat, azaz nem szervizelhető.

Ilyen esetekre a vállalatoknak létre kellett hozni panaszirodát, de az ország bármely részéből való ingyen telefonálási lehetőséget, illetve a termékekkel kapcsolatban elkészültek a tájékoztató brossúrák, prospektusok, telefonos- és internetes fogyasztó-képzések, reklámkampányok.

Amennyiben a termékről kiderül, hogy az káros vagy veszélyes a fogyasztókra nézve, azt azonnal nyilvánosan közölni kell és a terméket mindenhonnan azonnal be kell gyűjteni.

5

3. A választás joga

A fogyasztónak megfelelő minőségben, választékban és elfogadható áron hozzá kell jutnia a termékekhez, szolgáltatásokhoz. A fogyasztó ezen joga nem manipulálható. Ide tartozik a tisztességtelen ár érvényesítésének tilalma is, mindegy, hogy maximált árról, hatósági árról vagy szabadáras termékről, akár dömpingtermékről van szó.

4. A fogyasztói vélemények figyelembevételének joga

A cégek, vállalkozások akkor járnak el tisztességesen, ha méltányolják és figyelembe veszik a fogyasztói véleményeket és érdekeket. Ezt mérni tudják a fogyasztói reklamációk mennyiségével, típusaival, akár szóban vagy interneten olvasott észrevételekkel, de akár újságcikkek nyomán is. A tudomásra jutott véleményeket értékelniük kell.

Célszerű ezért fogyasztó-kommunikációt fenntartani, visszajelzéseket kérni. Ezt megtehetik akár telefonon vagy internetes kérdőívvel is, ezzel mérhető a piaci igények alakulása, de megelőzhető a cég rossz hírnevének keltése is.

Az EU további előírásai a fogyasztóvédelemmel kapcsolatban:

  • termékek megfelelő címkézése
  • részletes, adott nyelven íródott, érthető használati és kezelési útmutatók
  • megfelelősségi tanuúsítvány a termék dobozában
  • megfelelő csomagolás az áru vagy szolgáltatási termék sértetlenségének megőrzésére

Kötelező fogyasztói tájékoztatás eszközei:

  • személyes tanácsadás termék vásárlása, szolgáltatás igénybevétele előtt
  • tájékoztató kiadványok, fogyasztóvédelmi sajtótermékek
  • fogyasztóvédelmi oktatás
  • fogyasztói fórumok
  • nyomtatott és elektronikus média-kommunikáció (pld. hetilap, tv., rádió, internetes tájékoztató termékek)
  • elektronikus kormányzati portálok fenntartása a fogyasztók védelmére

Ha bármelyik fogyasztói jog sérül, jogosan tesz panaszt, igényt tarthat minden esetben kártérítésre !

 

6

GD Star Rating
loading...

Vélemény?

About worldsoul

Check Also

Mélyen a zsebébe nyúl a magyar szülő nyáron

Tábor, zsebpénz, nyaralás és játékok Budapest, 2017. június 22. – A nyári szezonban gyerekjáték bolti …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..