Sötétben kóborlás okos telefonnal: Daylight Teszt

A cikk olvasási ideje kb. 5 perc

Manapság egyre népszerűbb a túlélő horror vagy más néven pszicho thriller játék műfaj. Így nem csoda, hogy egyre több játékfejlesztő akar egy saját címmel előrukkolni e műfajon belül. Az Amnesia játékok és az Outlast kiemelkedő sikere után a Zombie Studios is megmutatja tudását a Daylight nevet viselő címükkel.

Ez a túlélő horror egy Mid Island nevű rég elhagyatott kórházban játszódik. Főhősünk Sarah, aki itt tér magához és nem tudja, hogy került oda, de mivel hátborzongató a hely kiutat keres. Sarahnak nincs semmilyen fegyvere, csak egy okos telefonja, aminek a vakuja ad némi fényt a totális sötétségben. A telefon kijelzője pedig térképként funkcionál számára. Tehát ilyen kiszolgáltatott állapotban kell Saraht végig vezetnünk ezen az elhagyatott, kietlen és hátborzongató helyen. De, hogy ne legyünk teljesen végtelenek két fajta fény rudat is magunkhoz vehetünk, amik segítenek az utunk során. Az egyik zöld fénnyel világít, és a tájékozódásban segít, a másik piros, ami segít távol tartani a szellemeket. Ez a New kiplingi kórház már hosszú évtizedek óta elhagyatott és feljegyzésekből tudhatjuk meg mi történt itt. Tulajdonképpen ez szolgáltatja számunkra a sztorit.

daylight-screens-001

Tehát adva van a túlélő horror elem, fegyvertelenül a sötétben bolyongunk, ahol folyamatosan fura, rémisztőhangok halhatók. Később pedig szellemek is feltűnnek, akiktől jobb, ha távol maradunk. Ilyen téren teljesen betalált a Seattle-i fejlesztő gárda, mert abszolút érezhető a feszültség és a félelem. A szellemektől is frászt lehet kapni. De mindez inkább a kiváló hangeffekteknek köszönhető és persze a sötétségnek.

daylight

Másrészről viszont roppant unalmas, kreatívatlan, művészietlen a Daylight. A terület, amit bejárunk nagyon változatlan. Van egy-két szoba, helység variáció, ami folyamatosan ismétlődik a berendezéseket is beleértve. Ez hamar unalmassá válik. Ezen csak ront az, hogy az egész dizájn megjelenését tekintve kreatívatlan. De ha ez még nem lenen elég, akkor az is tovább rontja mindezt, hogy összesen három helyszín van a játékban: kórház, börtön, és egy erdő. Így nem is csoda, hogy a játékidő is csak körülbelüli három órára sikeredett. De ez talán nem is baj, hiszen hamar unalmassá válik a bolyongás az ugyanolyan kinézetű folyosókon. Igaz a félelem és feszültség meg van, ez valamelyest kárpótol az elnagyzolt helyszínek miatt, de az a három óra félelem, amit kivált belőlünk a játék doszt elég, nem érzi úgy az ember, hogy lehetne hosszabb a sztori. Azt meg pláne nem, hogy újrajátssza az ember. Pedig azt gondolhatnánk, megéri, mert a környezet egy-egy újrakezdéskor változik, véletlenszerűen generálódik a környezet elrendezése és így máshol lesz a kiút és a megtalálásra váló feljegyzések is. De hiába lesz máshol ez ettől még unalmas, hiszen miden helység szinte ugyanúgy néz ki. Na és persze a játék menet is egy nagyon egyszerű sémát követ, össze kell gyűjtenünk hat írásos dokumentumot (médium szinten), amiből kiderül, hogy mi történt eme rejtélyes helyszínen és miután ez meg van egy szobában, ahol furcsa jelek vannak felfestve a falra lebegő tárgyak jelennek meg, amikből a megfelelőt magunkkal kell vinnünk, hogy kinyissuk a zárt ajtót. Ha ott tovább jutunk, akkor a következő helyszínen hasonlóan juthatunk tovább. Igaz néha megtöri a játékmenetet egy-két flashback és a férfihang, aki telefonunkon jelentkezik be, hogy segítsen nekünk; de sokkal izgalmasabbá, változatosabbá ezek nem teszik az egyhangú játékmenetet.

daylight

Érdemes még a játék grafikájáról is részletesebben foglalkozni, hiszen ez már az új Unreal Engine 4 motorral fut, amitől mindenki nagyon sokat várt a tech demók alapján. De sajnos a Daylightban ez nem mutatkozik meg. A textúrák elnagyoltak, amit a sötétség elfed, de azért ha tüzetesebben megvizsgáljuk, látszik a részletesség hiánya. A fény árnyék hatások viszont tényleg szépek, ez megüti a demókban látottak színvonalat. Persze nem csúnya a Daylight, egy sötét horror játékhoz még elegendő is ilyen fajta kidolgozottság, viszont az Unreal Engine 4 tech demóihoz képest valóban alul teljesít. Ehhez képest a PC verzió gépigénye mégis nagy.

Daylight

Utolsó gondolatként még érdemes azt megjegyezni, hogy a Daylight már Oculus Rift támogatással érkezett. Sajnos ez a virtuális szemüveg kereskedelmi forgalomban még nem kapható, csak bizonyos cégek, tesztelők, stb. rendelkezhetnek ilyennel. De ha mindenki számára hozzáférhető lesz, akkor talán érdemes lesz még egyszer elő venni ezt a gamet, mert a virtuális valóság élménye talán dobhat az élvezeten.

Tehát a Daylight című túlélő horror játék egy kétes érzéseket kiváltó darabja a műfajnak. A feszültség keltés és félelem abszolút meg van, ami tulajdonképpen fent tartja a játék élvezhetőségét. De sajnos minden más tekintetben unalmas és kreatívatlan, de attól még egy egyszeri nekifutásnak teljesen jó ez a játék azoknak, akik szeretik ezt a műfajt. Bár azért a Zombie Studiostól többet lehetne elvárni, hiszen nem ismeretlen számukra a műfaj, a Saw játékokat ők csinálták.

GD Star Rating
loading...
Sötétben kóborlás okos telefonnal: Daylight Teszt, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Vélemény?

About E.T.

A Debreceni Egyetem Szabad Bölcsészet szakának Filmtörténet és filmelmélet szakirányán végeztem. Továbbá a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen szereztem Sajtótechnikus végzettségemet. Tanulmányaimból fakadóan a filmek világa és a filmkritika írás különösen érdekel. A filmek területén kiváltságos érdeklődési területem nincs, minden érdekel, ami filmmel kapcsolatos.

Check Also

Nyári olvasmányok 1000 forint alatt

Öt szórakoztató történet magyar íróktól, amit a kütyüdre töltve bármikor magaddal vihetsz a nyaralásra, és …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..