Jegyzet a magyar hobbi kerékpározásról

A cikk olvasási ideje kb. 3 perc

Elrajtolt a Tour De France – 2007 után újra Angliából. A 101. alkalommal megrendezett verseny a legjobban várt kerékpáros esemény minden évben, a legnagyobb nevek hozzák a legnagyobb formájukat, és itt várható a legnagyobb csata is, gondoljunk itt bármelyik trikóra is.

image

Talán idén a legnagyobb esélyes Chris Froome, a Sky versenyzője, mind a közönség, mind pedig a csapata sokat vár tőle. De miképpen kapcsolódik ide a magyar hobbi kerékpársport? Hogy veszem a bátorságot, hogy egyáltalán egy lapon említsem a versenyek legnagyobbikát egy olyan szabadidősporttal, ami ráadásul Hazánkban még csak nem is a legnépszerűbb? Kezdjük talán ott, hogy itt Magyarországon a kerékpározás helyzete, és megítélése is amolyan “magyaros”. Hogy mit is értek ezalatt? Például  Szentendre helyzetét. Szentendre, egy gyönyörű város, igen vonzó kerékpáros célpont. Ráadásul, az EuroVelo – teljes európán át húzódó kerékpárútvonalak – 6-ossal jelölt útja keresztül is halad rajta. Az állam részéről a kommunikáció pozitív, öröm az egyre több bringás. A csavar pedig itt jön, nagyobb mint a Hatodik Érzékben. Szentendrén közlekedési táblákkal tiltják a kerékpározást! Gyakorlatilag lehetetlen végigbringázni a városon. Erről bővebben itt olvashat a kedves érdeklődő: www.bringazona.hu. Másik példa a magyar helyzetre: kedves barátom kibiciklizett egészen Velencéig, Olaszországba. Jó túra lehetett, sok jó élménnyel gazdagodott. Gazdagodott mással is, ahogy átlépte a magyar határt: Rendőrök állították meg, majd arra hivatkozva, hogy “itt nem lehet kerékpározni”, átnyújtottak neki egy szép sárga csekket. Tehát kerékpároznál, sportból, hobbiból, kis – illetve nagy állatok – és növények védelme érdekében, vagy egyszerűen nincs pénzed autóra? Nagyon jó, buksisimogatás a Nagy Testvértől, meg csalóka érzetű mosoly. Viszont ne itt akarj bringázni. Illetve itt, de old meg máshogy. Mintha kezet fognának veled, hogy gratulálnak, míg a háttérben kiszurkálják a kerékpárod gumiját. Sajnos valahogy az általános hozzáállás is ilyen, persze legnagyobb tisztelet a kivételnek. Saját tapasztalatból írhatok, ugyanis igen gyakran teszek meg nagy terjedelmű edzéseket biciklivel. Jó esetben egy két-három órás edzést megúszok hajókürttel kiszaggatott dobhártyával. Rosszabb esetben többször is reflex-manővereznem kell a figyelmetlen sofőrök miatt. A legnagyobb gond az, hogy Hazánkban a kerékpárost inkább útakadálynak tekintik, nem pedig a közúti forgalom résztvevőjének. Az utakat – persze ahol ezt a kresz nem tiltja – ugyanolyan joggal használja a biciklis, mint az autós. Innentől mellőzni kellene a “de hát útban van” megnyilvánulásokat… A helyzet nem jó, de vannak biztató jelek. Ahogy a Tour nyitányán is évről-évre látható, hogy a sport népszerűsége nemhogy csökken, de egyre nő, Itthon is ez tapasztalható. Ki milyen okból, de egyre többen választják inkább a kétkerekest az autó helyett. Már csak a “fentiek” igencsak konzervatív hozzáállásán kellene változtatni, bár talán ez a legnehezebb feladat.

GD Star Rating
loading...

Vélemény?

About Török Bence

Check Also

A világbajnokság margójára

Zajlik a labdarúgó világbajnokság Brazíliában, az utóbbi idők talán legjobban várt sporteseménye. Ez a várakozás kétoldalú volt; …

Egy Hozzászólás

  1. A bringázás jó dolog, a bringázás egészséges dolog, a bringázás környezetkímélő dolog…szóval támogatni kellene mindenhogy és mindenhol. Szerencsére egyre több a kezdeményezés ilyen téren, most pl a MOL csinál egy bringás akciót: http://bit.ly/bringatura Tekerjetek be!

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..